Mels de Kievit: “Lekkerkerk is een topcriterium”

Wanneer komende donderdag de wielrenners over het parcours vliegen, doen ze dat onder begeleiding van het stemgeluid van speakers Andre Gelens en Mels de Kievit. Laatstgenoemde mag de tachtig jaar dan al even gepasseerd zijn, als speaker is hij nog altijd bij menig evenement te zien en vooral ook te horen. Tijdens Hemelvaartsdag is De Kievit er ook tijdens de 59e Ronde van Lekkerkerk bij, een wielerronde die hij door en door kent. En waar hij goede herinneringen aan heeft. “In de jaren 70 ben ik er begonnen. Het is altijd een topcriterium met veel toprenners geweest.”

Aan het verleden bewaart De Kievit goede herinneringen. “Keetie van Oosten Hage als eerste winnares kan ik me nog goed herinneren, maar ook andere toprensters als Leontien van Moorsel, Monique Knol en Marianne Vos”, vertelt de microfonist. “En ook bij de elite mannen waren er altijd goede winnaars in de Ronde van Lekkerkerk. Als microfonist is het altijd een heel leuk evenement om verslag van te doen, met veel volk langs de kant, spannende wedstrijden en een goed prijzenschema. Dat werkt plezierig.”

De Kievit denkt dat het succes van de wielerronde ook wel te verklaren valt. “Heel veel is er in de Krimpenerwaard niet te doen, maar in Lekkerkerk had je met Amicitia altijd een trefpunt in de regio, waar bijvoorbeeld ook veel huwelijken tot stand zijn gekomen. Met de gezellige kermis erbij, de horeca op de dijk, et cetera is er echt wat te doen. Daar komen mensen op af. Schoonoven is eigenlijk groter, maar Lekkerkerk heeft qua sfeer meer te bieden. Het organiserende comité heeft dat goed aangevoeld.”

‘Spelen met het publiek’
Zeker bij de vrouwen waren er zeer aansprekende namen als winnaars, met ook bijzondere edities van de koers. “Leontien van Moorsel won solo, waarbij ze het peloton op een ronde wist te zetten”, haalt De Kievit zich voor de geest. “Dat was formidabel. Er waren toen ook zoveel mensen, een geweldige sfeer. En iemand als Leontien, maar ook Marianne Vos, daar kon je wat mee doen als speaker. Dan kun je spelen met het publiek. Dat zijn de grote rensters. En die zie je bij de huidige generatie ook, met Van der Breggen, Van Vleuten en nu ook weer iemand als Floortje Mackaij.”

Toch uit de ‘stem van de wielerronde’ ook zijn zorgen met het oog op de toekomst; “Je moet grote namen hebben om het publiek te trekken, maar het wordt steeds moeilijker om toppers binnen te halen. Dat vind ik jammer. De criteriums zijn toch een belangrijk onderdeel van de wielersport, maar die rensters kunnen nu een goed salaris verdienen en dan verkiezen ze een trainingskamp boven een criterium. En die keus begrijp ik heel goed, maar ik hoop ook dat zij en ook ploegmanagers het belang nog inzien van de criteriums.”

Rensters voorstellen in tijdrit
Een belangrijk onderdeel van de Ronde van Lekkerkerk is de tijdrit over één ronde, waarin de tien meest prominente deelneemsters uit het startveld bij de vrouwen zich één voor één voorstellen aan het publiek. “Je hebt dan wat meer tijd om aan iedereen aandacht te besteden, al gaat het alsnog snel”, vertelt De Kievit. “Toch is dat het mooie aan de wielersport, dat mensen dicht bij de renners aan kunnen raken. Dat is een belangrijk iets in onze sport en dat moet mogelijk blijven. Sport leeft bij de supporters en het is al meer een tv sport, maar het contact met het volk moeten we houden.”

Ook veel toprenners bij de mannen
Een tip heeft De Kievit ook zeker nog; “Ik hoop dat de mensen na de wedstrijd voor de vrouwen niet naar huis gaan of gaan eten, maar ook daar nog blijven kijken. Ook daar is namelijk een héél goed startveld. De mannen sneeuwen wel eens een beetje onder bij de aandacht voor de vrouwen. Als zij zijn geweest, gaan mensen naar de kennis. Maar ik hoop dat ze dit jaar blijven, want er zijn veel toprenners aanwezig en ook veel topnamen uit de regio. Die koers is ook zeker de moeite waard!”

Foto: Stephan Tellier – Mels de Kievit bij de Ronde van Lekkerkerk in 2022 in gesprek met Ellen van Dijk