Irene Schouten wint 59e Ronde van Lekkerkerk

De 59e editie van de Ronde van Lekkerkerk is donderdag gewonnen door Irene Schouten. De meervoudig olympische kampioene schaatsen bewees al eerder dat ze op de fiets ook goed uit de voeten kan, maar winnen deed ze nog niet eerder. Onder zeer veel publieke belangstelling was Schouten op Hemelvaartsdag de snelste van een kopgroep van vier rensters. Ze verwees Quinty Ton, Loes Adegeest en wereldkampioene Annemiek van Vleuten naar de plaatsen twee, drie en vier. De tijdrit voor vrouwen werd gewonnen door Yara Kastelijn, terwijl Jos Koops bij de elite mannen lokale favoriet Remco Schouten naar de tweede plek verwees.

Het was weer een zeer mooie wielerdag in Lekkerkerk. Onder zonnige omstandigheden werd er vanaf het begin van de middag gekoerst. Daarbij kwamen de amateurs mannen als eerste in actie. Na meerdere aanvalspogingen, wist Robert de Jong een ronde voor de finish weg te rijden uit het peloton en solo te winnen. Hij kreeg Teun Mouris en Arian Oosthoek met zich mee op het podium. Aansluitend was de tijdrit over één ronde van 1,8 kilometer, waarbij tien van de meest prominente rensters uit het peloton aan de start kwam. Daarin was Kastelijn de rapste. Haar eindtijd was net iets sneller dan die van Floortje Mackaij, terwijl Ilse Lingen van het lokale MtD Van der Velden CT derde werd.

Na de tijdrit was het criterium voor de vrouwen het spektakelstuk. En de vrouwen maakten er ook zeker een spektakel van. De ene aanval volgde de ander op. Loes Adegeest van FDJ was daarbij de eerste aanvalster, met een lange solo. Het peloton liet haar echter niet gaan, waarna zich meerdere keren een kleine kopgroep vormde. Uiteindelijk slaagden Van Vleuten, Ton, Adegeest en Schouten erin om in de slotronden alsnog weg te rijden. Het peloton kwam in de laatste kilometer nog heel dichtbij, maar het kwartet haalde het. Met een machtige eindsprint trok Schouten daarbij de winst naar zich toe.

De wedstrijd voor elite mannen was de afsluiting van een middag koersen in Lekkerkerk. Ook daarin werd er aangevallen, maar het tempo lag zo hoog dat aanvallen nooit echt een lang leven beschoren waren. Een massasprint kon daardoor niet uitblijven. Het was een strijd om als eerste de laatste bocht voor de finish te bereiken. Die werd gewonnen door Jos Koop en hij zorgde er vervolgens voor dat hij de rest voorbleef. Remco Schouten, die in 2019 de laatste winnaar was, werd in zijn thuiskoers tweede. De derde plaats was voor James Potter.

Foto: Stephan Tellier